Qarun adalah nama seorang daripada kaum Nabi Musa dan keluarganya yang dekat. Ia dikurniai  Allah s.w.t. kelapangan rezeki dan  kekayaan harta benda yang besar yang tidak ternilai bilangannya. Ia hidup mewah, selalu mujur dalam usahanya mengumpulkan kekayaan,  sehingga menjadi padatlah khazanahnya dengan harta benda dan benda-benda yang sangat berharga. Sampaikan para juru kuncinya tidak  berdaya membawa atau memikul kunci-kunci peti khazanahnya kerana sangat banyak dan beratnya. Ia hidup  secara mewah dan menonjol di antara kaum dan penduduk kotanya.  Segala-galanya adalah luar biasa dan lain daripada yang lain. Mahligai-mahligai tempat  tinggalnya, pakaiannya sehari-hari, pelayan-pelayannya dan hamba-hamba sahayanya  yang bilangannya melebihi keperluan. Dan walaupun ia tenggelam dalam  lautan kenikmatan duniawi yang tiada taranya pada masa itu, ia merasa  masih belum puas dengan tingkat kekayaan yang ia miliki dan terus  berusaha mengisi khazanahnya yang sudah padat itu, sifat mausia yang  serakah yang tidak akan pernah puas dengan apa yang sudah dicapai. Jika  ia sudah memiliki segantang emas ia ingin memperolehi segantang yang kedua dan demikian seterusnya.
Sebagaimana halnya dengan kebanyakan orang-orang kaya yang telah  dimabukkan oleh harta bendanya maka Qarun tidak merasa sedikit pun bahawa dia mempunyai kewajiban sosial dengan harta kekayaannya itu. Ia  dalam hidupnya hanya memikirkan kesenangan dan kesejahteraan  peribadinya, memikirkan bagaimana ia dapat menambahkan kekayaannya yang  sudah melimpah-limpah itu. Ia telah dinasihati oleh pemuka-pemuka kaumnya agar ia menyediakan sebahagian daripada  kekayaannya bagi menolong para fakir miskin, menolong orang-orang yang  telanjang yang tidak berpakaian dan lapar tidak dapat makanan. Ia  diperingatkan bahawa kekayaan yang ia perolehi itu adalah kurniaan dari   Tuhan yang harus disyukuri dengan beramal kebajikan terhadap sesama manusia dan melakukan perbuatan-perbuatan yang dapat meringankan penderitaan orang-orang yang ditimpa musibah atau menderita cacat. Diperingatkan bahawa  Allah s.w.t. yang telah memberinya rezeki yang luas itu dapat sewaktu-waktu mencabutnya bila ia melalaikan kewajiban sosialnya.
Nasihat yang baik dan peringatan yang jujur yang dikemukakan oleh  pemuka-pemuka kaumnya itu tidak diendahkan oleh Qarun dan tidak mendapat  tempat didalam hatinya. Ia bahkan merasa bahawa kerana kekayaannya ialah yang harus  memberi nasihat dan bukan menerima nasihat. Orang harus tunduk  kepadanya, mematuhi perintahnya, mengiakan kata-katanya dan membenarkan  segala tindak tanduknya. Ia menyombongkan diri dengan mengatakan kepada orang-orang  yang memberikan nasihat itu bahawa kekayaan yang ia miliki adalah semata-mata hasil jerih payahnya  dan hasil kecekapan dan kepandaiannya berusaha dan bukan merupakan  kurnia atau pemberian dari sesiapa pun. Kerananya ia bebas menggunakan harta kekayaannya menurut kehendak  hatinya sendiri dan tidak merasa terikat oleh kewajipan sosial berupa  pertolongan dan bantuan kepada para fakir miskin dan para penderita yang  memerlukan bantuan dan pertolongan. 
Sebagai tentangan bagi para orang yang menasihatinya, Qarun makin  meningkatkan cara hidup mewahnya dan secara  mempamerkan kekayaannya dengan berlebih-lebihan. Bila ia keluar, Ia  mengenakan pakaian dan perhiasan yang bergemerlapan, membawa pengantar  dan pembantu lebih banyak daripada biasanya dan mengenderai kuda-kuda  yang dihiasi dengan indah dan cantik. Kemewahan yang ditonjolkan secara  menyolok itu, merasakan iri-hati dikalangan penduduk terutama mereka yang masih lemah  imannya. Mereka berbisik-bisik diantara sesama mereka mengeluh dengan  berkata: "Mengapa kami tidak diberi rezeki dan kenikmatan seperti yang  telah diberikan kepada Qarun? Alangkah mujurnya nasib Qarun dan alangkah  bahagianya dia dalam hidupnya di dunia ini! Dan mengapa   Tuhan melimpahkan kekayaan yang  besar itu kepada Qarun yang tidak mempunyai rasa belas kasihan terhadap  orang-orang yang melarat dan sengsara, orang-orang yang fakir dan miskin  yang memerlukan pertolongan berupa pakaian mahupun makanan. Dimanakah letak keadilan  Allah s.w.t.  yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih itu?"
Qarun yang tidak mengabaikan anjuran orang, agar ia secara sukarela  menyediakan sebahagiaan harta kekayaannya untuk disedekahkan kepada  orang-orang yang memerlukannya, melarat dan miskin akhirinya didatangi  oleh Nabi Musa menyampaikan kepadanya bahawa   Allah s.w.t. telah mewahyukan perintah berzakat bagi tiap-tiap orang yang kaya dan berada. Diterangkan oleh Musa kepadanya bahawa dalam harta kekayaan tiap ada bahagian yang telah ditentukan oleh Tuhan sebagai hak orang-orang yang melarat dan fakir miskin yang wajib diserahkan kepada mereka.
Qarun merasa jengkel menerima perintah wajib berzakat itu dan menyatakan  keraguan dan kesangsian kepada Musa. Ia berkata: "Hai Musa kami telah membantumu dan menyokongmu dalam dakwahmu  kepada agama barumu. Kami telah menuruti segala perintahmu dan  mendengarkan segala kata-katamu. Sikap kami yang lunak itu terhadap  dirimu telah memberanikan engkau bertindak lebih jauh dari apa yang  sepatutnya dan mulailah engkau ingin meraih harta benda kami. Engkau  rupanya ingin juga menguasai harta kekayaan kami setelah kami serahkan  kepadamu hati dan fikiran kami sebulat-bulatnya. Dengan perintah wajib  zakatmu ini engkau telah membuka topengmu dan menunjukkan dustamu dan bahawa engkau hanya seorang pendusta dan ahli sihir belaka." 
Tuduhan Qarun yang ingin melepaskan dirinya dari wajib berzakat itu ditolak oleh Nabi Musa yang menegaskan kembali bahawa kewajiban berzakat itu tidak dapat ditawar-tawar dan harus dilaksanakan kerana ia adalah perintah   Allah s.w.t. yang  harus ditaati dan dilaksanakan dengan semestinya. Quran tidak dapat jalan untuk mengelakkan diri dan kewajiban zakat itu  setelah berbantah dan berdebat dengan Musa maka ia menyerah dan  ditentukan berapa besar yang harus ia keluarkan zakat harta kekayaannya.
Setelah tiba di rumah dan menghitung-hitung bahagian yang harus  dizakatkan dari harta miliknya Qarun merasa terlampau besar yang harus  dizakatkan dan merasa sayang bahawa ia harus mengeluarkan dari khazanahnya sejumlah wang tanpa  memperolehi imbalan sesuatu keuntungan dan laba. Fikir punya fikir dan  timbang punya timbang akhirnya Qarun mengambil keputusan untuk tidak  akan mengeluarkan zakat walau apapun yang akan terjadi akibat  tindakannya itu. Untuk menguatkan aksi pemboikotannya terhadap kewajiban mengeluarkan  zakat, Qarun menyebarkan fitnah kepada Nabi Musa dengan maksud menarik  orang agar menjadikan penunjang aksinya dan mengikutinya menolak menolak  kewajiban mengeluarkan zakat sebagaimana diperintahkan oleh Nabi Musa.  Ia menyebarkan fitnah seolah-olah Nabi Musa dengan dakwahnya dan  penyiaran agama barunya bertujuan ingin memperkayakan diri dan bahwa  perintah zakatnya itu adalah merupakan cara perampasan yang halus  terhadap milik-milik para pengikutnya. 
Lebih jahat lagi untuk menjatuhkan Nabi Musa dan kewibawaannya, Qarun  bersekongkol dengan seorang wanita yang diajarinya agar mengaku didepan  umum bahawa ia telah melakukan perbuatan zina dengan Musa. Akan tetapi   Allah s.w.t. tidak rela nama Rasul-Nya  tercemar oleh tuduhan palsu yang diaturkan oleh Qarun itu. Maka  digerakkanlah hati wanita sewaannya itu untuk mengatakan keadaan yang  sebenarnya dan bahawa apa yang ia tuduhkan kepada Nabi Musa adalah fitnahan dan ajaran  Qarun semata-mata dan bahawasannya Musa adalah bersih dari perbuatan  yang dituduh itu.
Setelah ternyata bagi Nabi Musa bahawa Qarun tidak beriktikad baik dan  bahawa ia tidak dapat diharap menjadi pengikut yang soleh yang mematuhi perintah   Allah s.w.t. terutama  perintah wajib zakat bahkan ia dapat merosakkan akhlak dan iman para pengikut Musa dengan sikap dan cara  hidupnya yang berlebih-lebihan mewahnya, ditambahkan pula usahanya yang  tidak henti-henti merosakkan kewibawaan Nabi Musa dengan melontarkan fitnahan  dan berbagai hasutan maka habislah kesabaran Nabi Musa, lalu berdoa ia kepada Allah s.w.t. agar menurunkan azab-Nya atas diri Qarun yang  sombong dan congkak itu, agar menjadi pengajaran dan ibrah bagi kaumnya  yang sudah mulai goyah imannya melihat kenikmatan yang berlimpah-limpah  yang telah  Allah s.w.t. kurniakan kepada Qarun yang membangkang itu.
Maka dengan izin   Allah s.w.t. yang  telah memperkenankan doa Nabi Musa terjadilah tanah runtuh yang dahsyat  di atas mana terletak bangunan mahligai-mahligai yang mewah tempat tinggal Qarun dan tempat penimbunan  kekayaannya. Terbenamlah seketika itu Qarun hidup-hidup berserta semua  milik kekayaan yang menjadi kebanggaannya. Peristiwa yang menimpa Qarun dan harta kekayaannya itu  menjadi ibrah bagi pengikut-pengikut Nabi Musa serta ubat rohani bagi mereka yang beriri  hati dan mendambakan kenikmatan dan kemewahan hidup sebagaimana yang  telah dialami oleh Qarun. Mereka berkata seraya bersyukur kepada Allah s.w.t.: "Sekiranya  Allah s.w.t. telah melimpahkan rahmat dan kurnia-Nya,  nescaya kami dibenamkan pula seperti Qarun yang selalu kami inginkan  kedudukan duniawinya. Sesungguhnya kami telah tersesat ketika kami  beriri hati dan mendambakan kekayaannya yang membawa binasa baginya.  Aduhai benar-benar tidaklah beruntung orang-orang yang mengingkari nikmat Allah s.w.t.."
 Isi cerita tersebut di atas dapat dibaca dalam surah "Qashash" ayat 76  sehingga 82 dan surah "Al-Ahzaab" ayat 69 sebagaimana berikut :~  
76.    Sesungguhnya Qarun adalah termasuk kaum Musa maka ia berlaku aniaya terhadap mereka dan  Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-nya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat-kuat. {Ingatlah} ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah kamu terlalu bangga sesungguhnya  Allah  tidak menyukai orang-orang yang terlalu membanggakan diri."   
77. Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan kepada mu {kebahagiaan} negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari {kenikmatan} duniawi dan berbuat baiklah {kepada orang lain} sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu dan janganlah kamu berbuat kerosakkan di {muka} bumi ini. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakkan.
78. Qarun berkata: "Sesungguhnya aku diberi harta itu karena ilmu yang ada padaku." Dan apakah ia tidak mengetahui bahawasanya Allah sungguh telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan tidaklah perlu ditanya kepada orang-orang yang berdosa itu tentang dosa-dosa mereka.
79. Maka keluarlah Qarun kepada kaumnya dengan kemegahannya. Berkatalah orang-orang yang menghendaki kehidupan dunia: "Moga-moga kiranya kita mempunyai seperti apa yang telah diberikan kepada Qarun, sesungguhnya ia benar-benar mempunyai peruntungan yang besar."
80. Berkatalah orang-orang yang telah dianugerahi ilmu: "Kecelakaan yang besarlah bagimu, pahala Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan tidak diperoleh pahala itu kecuali oleh orang-orang yang sabar."
81. Maka Kami benamkan Qarun berserta rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya suatu golongan pun yang menolongnya terhadap azab Allah. Dan tiadalah ia termasuk orang-orang {yang dapat} membela {dirinya}.
82.    Dan jadilah orang-orang yang kelmarin mencita-citakan kedudukan Qarun itu berkata: "Aduhai, benarlah  Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya dan menyempitkannya. Kalau  Allah tidak melimpahkan kurnia-Nya atas kita benar-benar  Dia {Allah} telah membenamkan kita {pula}. Aduhai benarlah, tidak beruntung orang-orang yang mengingkari {nikmat} Allah." { Al-Qashash : 76 ~ 82 }
 "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang menyakiti Musa maka  Allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka katakan. Dan adalah dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat di sisi Allah." { Al-Ahzaab : 69 }  
 
 
 
No comments:
Post a Comment