Sunday, March 21, 2010

Pahang Part 5,Temerloh



Assalamualaikum..

Temerloh juga dikenali dengan nama Bandar Ikan Patin.Sapa tak pandai makan ikan Patin memang rugi sebab ikan Patin Temerloh tak sama dengan ikan Patin yang kita beli di mana-mana,terutama Giant atau pasar borong,kalau ada pun mesti diorang cakap temerloh punya Patin padahal ntah mana punya sangkar kolam diorang beli.Aku pernah rasa sebab tu aku komen kat sini.Pernah tak kita makan Patin dan ada rasa tanah...itu lah beza Patin Temerloh yang rasanya macam ikan laut.Kenapa agaknya boleh jadi macamtu..jawapannya nanti korang dapat diakhir update kembara Pahang aku kali ni..


Aku sampai Temerloh jam 1.20pm dan masa ni perut memang tengah berlaku gempa yang sungguh dahsyat..terus menuju tepi sungai kat Temerloh dikawasan tapak gerai Lurah Semantan.Alamakkk....ikan patin dah habiss...!!memang ada banyak gerai..tapi gerai yang sering dikunjungi bekas PM,HJ Ahmad Badawi ni gak jadi pilihan aku..sekali ikan tu baru nak dimasak daaa...entak periuk keberapa aku kurang periksa...so terpaksalah aku tunggu dalam setengah jam.




Sambil tu aku lepak kat tepi sungai sambil menahan lapar.Ada pasar pagi kat sini setiap Ahad seawal 6.30am..Pasar terpanjang ni juga dikenali sebagai Sunday Market Temerloh.kalau hari biasa,gerai buah ni je yang ada..tapi macam-macam buah ada,salah satunya buah Salak merah ni yang buat pertama kalinya aku makan dan rasanya ok lajugakk...tak pulak sama macam buah kopi..!



Dalam besen tu tak kurang dari 30 ekor ikan siap siang tunggu masa nak direbus..kali ni nampak lebih besar dan baru lepas sembelih tu..kat sini tak jumpa Patin yang dah mati baru nak siang sebab tokeh tu ada sangkar sendiri untuk business dia,tak yah harap pada pembekal..
Haaa..setelah setengah jam aku kelaparan,akhirnya masak juga ikan patin kat periuk besar tu...ni brader tu tengah angkat untuk peserta no 1123 yang dah diambil nombor gilirannya setengah jam lalu...aku lah tu..





Air pulak aku order air Jagung bubble..(agaknya lah kot namatu..)Akak tukang buat air ni siang-siang dah sound jangan amik gamba muka dia sebab tak pakai mekap ari ni pasal jenama Revlon yang biasa digunakannya dah habis dan belum sempat beli,tunggu gaji..so aku faham..amik gamba sekerat je..yang penting gambar air tu bukan muka dia..!Harga sepotong ikan ni tak kira isi atau kepala Rm7..kira mahal ke murah?kat BP makan kepala asam pedas pun dah RM25,lain orang lain tafsirannya kalau aku mahal je memanjang..Rm1 kot baru murah..




Siap lunch aku terus gerak ke Jelai Hotel untuk berehat dan solah,petang tu ada tempat lagi nak dilawati.Esoknya aku on the way balik BP dan lalu tepi sungai Pahang lagi plan nak beli Ikan Patin untuk dimasak sendiri..ok,last update kat pahang punya tour esok..

3 comments:

Farydah said...

teman tak terliur tengok ikan, tapi aku wes ngences delok wedang nge.... uweenakk temen

naftalena said...

Iyo kak..aku pecoyo la wong aku nangkono beratur gudu pak ngamuk wai kok pasal wong ramei..traie uwenak kok,mampir temerloh lor ojo lali..

Empayar Digital said...

aku pernah mampir nang kene karo manggar and sanawiyah... tekan kene kabih melongo koyo dak percoyo masak patin sampek sak periuk gedi..
sedino pirang priuk mboh.. nek pak sugih nyewakke periuk karo deA pun keno..