Monday, October 3, 2011

Kari Jawa

Assalamualaikum,..
Aku haritu masak kari Jawa nilah sampai lupa ada janji nak ngeteh ngan wak pelangkung...sory wak...
Sebenarnya kari ni bukan asal org jawa yg bikin,tapi itu macha punya negara lah..bukan apa,masakan ni sesuai utk peringkat umur,sesuai dgn apa jenis binatang ternakan atau sea food utk dimasak..Ini masakan Bapak aku da yang ajar sebab masa kecik aku dulu,hari hari bapak masak kari,..tu yang sampai ketua minat kari..ni dah aku turunkan kat anak aku pulak..Petua nak masak kari yg best...tolonglah..jangan blander bahan asas mcm bawang halia kunyit segala..malas nak cincang halus,korang kasi lesung sampai lumat lagi afdhal..!tu je petua asasnya..yang lain tu cam biasa je.


Kentang bedal ajelah siap kupas,kasi dadu saiz XL

Daging Seladang ni cuci bersih potong nipis,kasi gaul kari terus..


Ni aku dah kasi lesung semua bahan.

Tumis dengan api sederhana sampai golden brown,kira-kira sebatang okoklah baru naik bau..

Ni ropa di kari yang dah siap,foto last tu kena reneh dekat 20 minit utk kasi pekat dan naik kaler..dasat kari nihh...gambar pulak tak letak signature...kompom kena kebas...tak pelah...aku pun selalu kebah gambo oranggg..!



No comments: