Tuesday, October 11, 2011

Reaktor Nuklear telah wujud berbilion tahun dulu



Assalamualaikum,,

Sisa-sisa reaktor nuklear yang hampir dua bilion tahun ditemui dalam tahun 1970-an di Afrika. Reaktor ini adalah difikirkan secara semulajadi. Tiada reaktor semulajadi wujud pada hari ini, kerana ketumpatan relatif uranium fisil kini telah reput untuk tindak balas yang mampan. Gambar di atas adalah Ijinkan fosil 15, yang terletak di Oklo, Gabon,Afrika.Sisa-sisa uranium oksida yang boleh dilihat sebagai batu kekuningan.

Para saintis percaya bahawa uranium yang telah digunakan untuk menjana tenaga. Penemuan ini mengejutkan dunia dan menarik ahli-ahli sains dari pelbagai negara untuk pergi ke Oklo untuk siasatan lanjut.



Hasil kajian menunjukkan bahawa lombong uranium Reaktor purba tersebut terdiri daripada 500 tan bijih uranium yang digunakan dalam enam bahagian yang berbeza. Kuasa pengeluaran tenaga dianggarkan antara kira-kira 100 kilowatt.

Reaktor purba tersebut dipelihara dengan sempurna dan susun aturnya sangat rasional.Dianggarkan bahawa reaktor tersebut telah beroperasi selama 500,000 tahun. Tambahan pula, sisa nuklear yang dihasilkan dalam reaktor ini tidak tersebar di seluruh kawasan sekitar. Sebaliknya, mereka terbatas dalam bahagian-bahagian yang berasingan. Dari perspektif teknologi nuklear moden, reaktor purba ini menggunakan teknik yang sangat maju dan canggih.

Menurut sumber, lombong uranium Oklo telah wujud kira-kira 2 bilion tahun yang lalu. Sejurus selepas pembentukan, reaktor nuklear memulakan operasinya. Keputusan kajian yang dibuat ahli sains mempertimbangkan kemungkinan tamadun prasejarah. Reaktor nuklear boleh menjadi produk tamadun sejak lama dahulu, walaupun para saintis telah mencadangkan mekanisme yang semula jadi oleh tindak balas rantaian yang mungkin telah berlaku.

Manusia hanya menggunakan kuasa nuklear untuk beberapa dekad. Penemuan ini menimbulkan kemungkinan menarik bahawa tamadun teknologi yang lebih maju wujud dua bilion tahun yang lalu dan ia mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam sistem 'pembelahan nuklear'. Tetapi jika andaian ini adalah benar, seseorang akan bertanya mengapa satu tamadun yang maju tidak mengekalkan kewujudannya sendiri. Sebaliknya, ia hilangditelan arus zaman,.Jawapan yang pasti ialah setinggi mana pun ketamadunan manusia tetap akan lupus sebagaimana yang berlaku keatas tamadun mesir purba,ketamadunan kaum Add dan Tsamud,tamadun Babylon yang mampu mencipta Bateri dan banyak lagi,semuanya tinggal sejarah dan ditinggalkan kepada generasi sekarang untuk membuat kajian demi kajian bagi merungkai kepakaran dan teknologi yang telah mereka gunakan dan mereka tinggalkan.

Jika kita mengabaikan peninggalan peradaban prasejarah, tidak ada cara kita boleh meluaskan skop pengetahuan kita sekarang. Kita tidak akan tahu apa yang menyebabkan tamadun prasejarah merosot, atau bagaimana mereka akhirnya datang ke hilang. Selain itu, kita perlu berhati-hati memeriksa sama ada kaedah semasa pembangunan saintifik tamadun terdahulu yang akhirnya membawa bencana akan berlaku sekali lagi pada generasi kita sekarang.Harus diingat kita adalah umat akhir zaman dan nilai ketamadunan kita akan terus berkubur dan tiada dalam lipatan sejarah selepas berlakunya hari Kiamat.Kita sendiri yang mengikut sumber terdahulu kononya mereka kurang bertekologi,kitalah yang paling bijak mengubah kepesatan pembangunan utk teknologi akan dataang.Tapi,masa akan datang kita hampir sampai ke penghujungnya.Sehebat mana kita sekarang sebenarnya masih jauh ketinggalan kalau nak dibandingkan dengan kehebatan umat terdahulu kerana merekalah sumber inspirasi yang memulakan dan menemui kecanggihan dalam apa jua teknologi sama ada sains,sosial dan peradaban.

Wassalam.

No comments: