Sunday, October 9, 2011

Taj Mahal dan sejarahnya.






Assalamualaikum..


Permata senibina Indo-Islam, Taj Mahal merupakan salah satu struktur di dunia yang paling indah pernah dibena. Monumen ini dibina di Agra, India, untuk Mumtaz Mahal, isteri kesayangan Mughal Maharaja Shah Jahan. Pembinaan kubur itu bermula pada 1632 dan mempunyai kapasiti lebih daripada 20,000 buruh. Semasa pemerintahan Shah Jahan, struktur itu dikenali sebagai rauza, Kemudian, makam tersebut dipanggil Taj Mahal, terbitan dari nama Mumtaz Mahal.

Menurut seorang tukang emas Perancis Tavernier, yang mendakwa melihat pembinaan Taj Mahal dari awal hingga akhir, monumen marmar putih yang didirikan pada satu-satu masa adalah daripada sumber Empayar Mughal dan hanya bahan-bahan terbaik digunakan untuk struktur dan perhiasan bagi memastikan mutu ketukangan yang ada di utara India tersebut mungkin lebih baik daripada apa-apa jua binaan monumen sebelumnya.

Dikedudukan paksi simetri, Taj Mahal duduk di atas platform yang dibena dikelilingi oleh empat menara. Di dalamnya terdapat hasil kerja mozek halus dan dinding marmar yang dihiasi dengan corak rumit bertatahkan batu berharga.Sebanyak 43 jenis batu permata, termasuknya berlian, jed, kristal, topaz dan nilam telah digunakan untuk Pembinaan Taj Mahal yang menelan masa selama 22 tahun.

Mumtaz Mahal, yang namanya bermakna Terpilih Satu Istana, telah lebih daripada isteri maharaja. Malah, Shah Jahan mempunyai bilangan isteri yang ramai,Tetapi Mumtaz Mahal cinta hidupnya. Dia adalah kawan yang terbaik dan penasihat politiknya yang paling dipercayai . Mumtaz Mahal melahirkan 14 anak, tujuh daripada mereka terselamat. Dia meninggal dunia pada tahun 1631 selepas melahirkan seorang bayi perempuan yang sihat.

Selepas kematian isterinya, Shah Jahan dilaporkan mengunci dirinya di dalam bilik dan menolak makanan selama lapan hari. Menurut legenda, ketika maharaja muncul dari pengasingan, janggut hitamnya(boleh dilihat dalam banyak lukisan Mughal kecil) telah bertukar menjadi warna putih.

Shah Jahan memilih tapak pembinaan Taj Mahal di tebing kiri Sungai Yamuna kerana keadaan geografinya yang mempersona dan penuh keindahan. Penulis Christine Moorcroft menulis dalam The Taj Mahal (1998) Shah Jahan boleh memilih sudut pandangan taman khusus kerana kecantikan dan kerana terdapat pandangan yang jelas kearah Taj mahal dari istana kerajaannya di Fort Red. Penyair Rabindranath Tagore menerangkan "Tugu seperti di atas tebing sungai yang semakin meningkat" "seperti air mata bersendirian yang digantung di pipi masa."

Satu yang menarik mengenai kehalusan seni bina islam dalam monumen tersebut terdapat di bahagian dinding yang mana ayat dari al Quran menjadi hiasan utama Taj Mahal. Huruf khat thuluth menjadi seni huruf utama. Jurukhat bernama Amanat Khan dibawa dari Parsi.Antara surah yang menjadi hiasan ialah Surah 91 , Surah 112 , Surah 89 , Surah 93 , Surah 95 , Surah 94, Surah 36 , Surah 81 , Surah 82 , Surah 84 , Surah 98 , Surah 67 , Surah 48 , Surah 77 dan Surah 39 .

Aku terpanggil mencari kisah sebenar pembinaan monumen berharga itu yang mana ada sesetengah fakta mengatakan bahawa Shah jehan merupakan seorang raja yang mementingkan keaslian seni bena bangunan kesayangannya sehingga kebanyakan arkitek yang dibawa masuk untuk menyiapkan plan bangunan tersebut tidak akan boleh keluar dari bumi tersebut hingga mati.Ada fakta sejarah mengatakan semua pekerja buruh yang masih hidup hingga bangunan tersebut siap ditempatkan di satu kawasan yang dikawal rapi bagi mengelakkan monumennya diciplak oleh orang lain,sama ada mereka dipotong tangan atau dibutakan matanya aku pun tak pasti kebenarannya.

1 comment:

Unknown said...

I really liked this story.Thanks for helping me.I really needed this for my essay...