Friday, December 9, 2011

Gerhana bulan lagi..



Menurut Ibn ‘Umar radhiallahu’ anh, Nabi s.a.w bersabda,dan maksud hadith tersebut ialah:

"Sesungguhnya matahari dan bulan tidak mengalami gerhana kerana kematian seseorang dan tidak pula kerana kehidupannya (kelahirannya). Tetapi, kedua-duanya adalah dua tanda antara tanda-tanda (kebesaran) Allah. Apabila kamu semua melihat kedua-duanya (mengalami gerhana) maka dirikanlah solat." – Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Jumu’ah, no: 1042.

Kali pertama gerhana bulan dalam tahun 2011 ialah pada 17 Jun 2011) bermula jam 1.25 pagi dan berakhir pada 6.59 pagi.Kali kedua pula dijangkakan berlaku pada hari esok 10.12.2011 jam 8.42 min malam.Dari segi kajian ilmu astronomi,gerhana bulan terjadi akibat bulan berada dibelakang bumi dan cahaya matahari tak sampai ke permukaan bulan.Fenomena ini mengakibatkan bulan yang berada hampir dengan bumi menyedut semua jenis cecair yang ada dibumi dengan kekuatan gravitinya.Ini merupakan satu tanda Allah menunjukkan kekuasaannya,selain murka dengan umat manusia yang makin jauh dari mengenali Allah.

Pergilah solah sunat gerhana di masjid-masjid dan mintalah pertolongan dari Allah,sesungguhnya tiada tempat lain utk kita meminta selain Allah.

Cara Solat Kusuf :

1. Setiap rakaat dua qiyam (berdiri), dua kali Fatihah, dua rukuk dan dua sujud. Jadi setelah membaca Fatihah dan surah pada rakaat pertama terus rukuk, bagun dari rukuk, berdiri, terus membaca Fatihah yang kedua dan juga surah. Seterusnya rukuk, bangun dari rukuk dan terus sujud dua kali seperti biasa. Setelah itu berdiri untuk rakaat kedua, baca Fatihah dan surah, rukuk, bagun dari rukuk, Fatihah dan surah, rukuk, bangun dari rukuk dan terus sujud seperti biasa. Dengan itu solat kusuf itu terdiri dari 4 kali Fatihah, 4 rukuk, 4 berdiri, 4 sujud dan satu salam.

Semoga bermanfaat.

No comments: