Monday, December 7, 2009

Pak Belalang

Walang
Salam,
Kepala pening separuh,sebelah barat daya.Petang tadi aku terjumpa Pak belalang kunyit sewaktu merayau-rayau dikawasan hutan simpan mak aku.Waktu aku masih kanak-kanak jangan harap ada peluang spesis ni akan selamat seperti sekarang.Struktur badan serangga ni memang menarik.Corak dan ton warnanya aku terpesona...Subhanallah..Serangga ni biasa bersantai waktu petang sambil menunggu mangsa yang kebetulan lalu mundar-mandir.Kaki belakang mempamirkan struktur bergigi dan memiliki daya 'ketis'yang kuat,jadi waspada kalau nak tunjuk skill menangkap guna tangan kanan.Aku pernah meratah daging belalang ni masa belum berapa baligh,rasa macam lobster tapi sedap sikit kalau lepas dipanggang guna mancis kayu cap lada,lebih kurang kena guna dalam 20 batang untuk memastikan ianya 'welldone'.
Cicah dengan sambal kicap balence makan tengahari punya.Hahahaha...benda yg bukan-bukan je budak ni buat masa kecik-kecik...tapi pengalaman tu tak dapat beli on line atau kedai mamak...sekarang ni kalau dapat offer makan belalang panggang...aku tolak tepi sebab aku dah rasa dulu...kasi 'chan'orang lain..

No comments: