Thursday, December 17, 2009

Ma'al Hijrah 1431


Assalamualaikum,
Macam tahun-tahun sudah,tepat jam 6.40pm acara membaca surah Yassin dan diikuti doa akhir tahun 1430 hijriyah.Tahun ni aku berkubu di masjid kg parit Jayos seri medan.Aku lambat sikit..sampai masjid dah dekat separuh jemaah menghabiskan bacaan surah yassin.Selesai solah Tahyatul masjid diikuti solah sunat Taubah,aku join bacaan yasin yang tinggal kira-kira 15 ayat untuk selesai.Bacaan doa akhir tahun kat masjid ni agak simple tapi sempurna kerana imam kat sini nampaknya arif dalam bacaan doa.Biasanya imam akan baca doa menggunakan kitab yang kadang-kadang terhenti bacaannya akibat tiupan kipas angin melangkahkan muka surat kitab berkenaan,kes baca setahun sekali la katakan...Tapi pak imam kat masjid pt jayos ni memang otai abis...siap hafal tu...respak kat pak imam..!selasai solah Maghrib kemudian diikuti solah sunat Hajjat.Selepastu bacaan doa awal tahun bermula...agak panjang juga...otai tol imam ni...sapa ntah namanya aku tak kenal lah...!
Sedikit tazkirah sempena Ma'al Hijrah,aku terpeson mendengarnya akibat kurangnya membaca sejarah Nabi dan kalau pernah membaca pun aku terkadang lupa..Astaghfirullahhalazim...Sambil mendengar intipati tazkirah,sebenarnya otak aku melintas-lintaskan beberapa azam dan tekad tahun baru ni...azam yang tak siap aku tunaikan dalam 1430 lepas...semoga Allah memberi kemudahan dan jalan penyelesaian atas setiap masalah yg bakal mendatang..semoga Allah sentiasa memberi kesempatan untuk aku melengkapkan pada setiap kekosongan yang tak dapat dan tak mampu aku penuhi..mungkin anda juga sedang memikirkan tentang apa yang sedang aku fikirkan.....mintalah pada Allah jangan pada yang lain...tak dapat hari ni atau tahun sudah bukan bermaksud Allah tek peduli atau terlepas pandang...tapi masa yang sesuai belum tiba..sabarlah dan sentiasa memohon tanpa segan dan jemu.Sudahnya aku cuma dapat 10% je daripada tazkirah pak imam tadi...sesedar aik...?dah siap...
Moral of the storynya..telinga mesti mau capang bila dengar tazkirah agama...jangan bila tang mengumpat...setengah batu pun boleh dengar...siap boleh rekod lagi sebab nak sampaikan kat member...jangan buat macamtu...tak baik dan dapat dosa...
Wassalam..

No comments: