Monday, December 14, 2009

Mbah Taslimah Mento

Tangga tempat Mbah jatuh
Salam..
Suhu bilik harini meningkat secara mendadak akibat ketidakupayaan kipas menanggung beban mekanikal yg semakin bertambah.Esok aku kasi servis supaya lebih lancar.Aku nak shere kisah aku sikit yang mana telah dibesarkan oleh seorang nenek yang kini uzur akibat kemalangan dua tahun lepas.Mbah terjatuh dari tangga sewaktu menuruni tangga untuk mengambil air wudhuk dan pada masa yg sama aku tengah opening kedai makan aku kat Seri Medan.Waktu Maghrib tu aku buat jamuan dan doa kesyukuran.Dapat call Mbah jatuh tangga pulak.Akibat insiden itu,tulang peha kanannya patah dan peluang untuk menjalani orperation adalah tipis kerana faktor usia.Orang tuanilah yg banyak mendidik dan membesarkan aku.Mbah adalah orang pertama yang menghantar aku pada hari pertama persekolahan aku dalam darjah satu.....Mengajar Al-Quran hingga aku Khatam pada umur aku 6 tahun dan kali kedua pada umur aku 8 tahun.Sebelum aku di khatankan,sekali lagi aku mengkhatamkan Al-Quran..walaupun begitu...sampai sekarang aku belum pun khatam-khatam sejak mula berkahwin...apalah nak jadi ni.Banyak masa aku dengan Mbah sebab Mak dan Bapak kerja di singapura masa tu.Mbah ni perangai dia dari muda memang suka siasat apa benda yg kita buat sehari-hari.Termasuklah semua barang peribadi pun di selongkar...kalau aku lalai...habislah..tapi aku kan lagi teror..masa mandi selalu aku simpan barang peribadi seperti gambar awek ke...rokok ker...hahahaha...aku dulu mana leh buat yg bukan-bukan...siap kena kerate dan paling membosankan...Majlis syarahan yang aku dan Mbah je yang hadir,tetamu lain tak diundang...perghhh,...!itu kalau buat salah lah macam lambat solah ker...lambat solah nanti nak ngaji pulak..ha...lambat...semua jadi lambat..!Tapi setiap sabtu Mbah ajak aku eskot dia pergi pasar minggu di parit Sulong...masa ni lah nak pow Mbah...Hanya makanan sahaja boleh Pow...lain barang macam mainan jangan harap...!
Bila umur meningkat kepada 13 dan 14 tahun...keperluan diri aku turut meningkat..nak kena cari duit saku sendiri...tu yang payah...nak mintak free...!mintak maaf je lah...so aku selalu kena 'soh chai'buat kerja kebajikan kat kebun dia...upah tadak...duit minyak adalah 3 hinggit seminggu wat gi sekolah...apa nak buat untuk tambah income ni...Rembat kelapa sawit kat kebun Mbah(potong sendiri daaa...)...jual pada peraih lain...dapatlah dalam 30 hinggit...tapi satu tempat tu je lah yang masih rendah...yang lain dah tinggi..mana aku pandai guna sabit..Dapat gak joli katak sebulan dua sebelum aktiviti aku mula dihidu...pas tu..line panas...aku stop...bila dah cool sikit..Beku pulak aku sapu...tapi aku tolong la mbah pungut beku tu...kalau dapat 20 baldi...3 baldi yg terakhir tu aku save lain port..ha...pojek ni lama gak bertahan...makan tahun beb....mbah memang suka kalau aku mengofferkan diri nak pungut beku sebab kerja tu berat...lelama aku caik lain lobang pulak cemana nak dapat duit saku lebih ni..kebetulan masa tu sekolah aku ada buat rombongan ke melaka la pulak...tambangnya 25 hinggit satu kepala...so kebetulan la pulak musim durian kat kebun Mbah yang depan sekolah tu..apa lagi...cantek ni...!orang jual durian guna kg..aku lain sikit..Guna bijik..?bukan laa...aku amik order dulu...satu guni 10 hinggit, sapa tak nak...durian tembaga tu.....tapi durian yg aku jual tu tak leh makan terus sebab aku jolok guna galah daaaa....ambil masa 3/4 hari baru boleh makan...nak yg jatuh semulajadi...Mbah selalu kutip pukul 4 pagi...aku tak dapat ikut serta lah...awal sangat,kalau nak gak kena satu jam lebih awal...berani..?.so balik pada cita jual buah durian tadi...yang beli tu membar-member yang dah bujang...dapat la dalam 8 guni...pastu dapat duit aku stop...beres misi aku.
Walaupun aku samseng dengan Mbah...tapi aku selalu mintak maaf kalau buat salah dan selalu mintak halalkan makan minum kalau lepas solah,bukan setiap Raya tau..!Sebab tu lah aku jadi semakin teror agaknya..bukan teror macamana..kalau buat pojek tak baik tu ada masa lah sebelum rahsia bocor..bocor tetap bocor cuma Mbah perlu siasat dulu...dalam masa siasatan dijalankan..aku dah boleh bau..so aku stop..hahahaha..cucu yang sungguh samseng..!
Aku sayang ngan Mbah..sebab dalam adik beradik,dah tinggal Mbah sorang je..yang lain dah jalan dulu...(Alfatihah..)
Bila aku dah dalam usia sekarang...baru aku terfikir...semua projek-projek aku salama aku kecil dulu sebenarnya Mbah dah tahu dulu...cuma dia akan pantau je aktiviti aku tu...kalau tak kenapa dia tak pernah tanya mna aku dapat duit beli kasut..pergi rombongan...makan KFC...beli pistol besi...cuma dia tengok apa aku beli tu pastu dia cakap...camni pun dibeli..buat buang duit je...kan bagus kalau simpan je duit tu atau wat beli beras ker...leh makan sesama...aku buat dek je lah...
Aku memang selalu projekkan Mbah punya ni...tapi aku tak pernah projekkan orang lain punya..!sebab orang lain tak de banyak kebun cam Mbah...hahahahaha..
Ok lah..mintak maaf mbah cucu balik tengok mbah minggu ni..
Wassalam..

Mbah dan cicit 2009

No comments: