Friday, January 29, 2010

Hari ini,Esok Dan Semalam yang berlalu..


Assalamualaikum....,

"Sebab tulah yang berlalu semalam tu kita selalu lupa sedangkan yang semalam tulah sejarah yang pernah kita lalui..pernah kita tempuhi..pernah kita rasai..aku suka semalam..namun aku takut esok...esok tak sama dengan semalam kerana esok kita tak tahu apa akan jadi..semalam adalah satu nikmat yang boleh kita rasai selama-lamanya tapi esok adalah satu nikmat yang tak dapat kita hayati..tak dapat kita duga dengan akal...aku selalu terpegun dengan semalam yang berlalu...hari demi hari..semalam akan meninggalkan kita semakin jauh dan semakain jauh..jangan kita curiga dengan kerakusan semalam meratah detik masa kerana semalam itulah sejarah hidup kita..semalam itu jualah yang mendewasakan kita untuk kita kenal siapa kita dan siapa Maha Pencipta..semalam yang berlalu tak akan usang..tak akan lapuk malah semakin segar sebagai jambatan antara masa dan usia.. sayangilah semalam yang berlalu kerana semalam tak akan jadi seperti esok..seluruh alam semesta akan pincang tanpa semalam,tiada semalam..maka tiadalah kita.Lusa dan tulat bersaudara secara tak langsung dengan semalam dan hari ini mahupun esok..cuma aku suka semalam yang berlalu meninggalkan aku dan waktu yang aku lalui sekarang.Pergilah sejauh mana kau bersembunyi hingga ke liang lahat,semalam sentiasa mengiringimu tanpa segan silu,tanpa persetujuanmu..itu janjimu dulu,ikrar dan taat setiamu yang pernah kau lafaz,jangan sesekali lupa dengan asal usul kejadianmu."

"Esok kau akan dimahkotakan dengan segunung kemenangan dan kejayaan,walaupun sekadar hiasan sebelum melelapkan mata namun mampu membuat kau tersenyum bangga..angkuh meninggalkan kalimah alhamdulillah.Malas nak fikir bencana bakal mendatang seawal pagi takut kemanisan anganmu musnah.Allah maha mengasihi lagi maha menyayangi..kau sentiasa diberi peluang walaupun kau anggap itu satu takdir yang tak akan berubah..sipaa kau nak menentukan esok adalah harimu..?"

"Hari ini sejarah baru bermula dalam perjalananmu menuju suatu destinasi yang tak pasti,suatu perjalanan penuh misteri mencari harga sebuah kehidupan.Kanan kirimu semak dengan getah berbisa sedia mencalarkan kilauan iman yang kau berani pikul sebagai satu amanah dari Penciptamu..kau memang makhluk paling berani dikalangan hamba pengecut disini..sekali kau berjanji dulu belum tahu kau dapat mengotakannya,namun sejuta janji kau tabur sebagai syarat untuk kau menginap di ditempat tumpangan hadiah dari ketamakan nafsumu.Kau suka dimuliakan dan sanjungan ibu pertiwi..namun kau lalai dengan ibumu yang menagih simpati dan balasan kasih dan kau anggap itu suratannya..Harta ini aku yang punya bukan Ahmad Albab yang punya...siapa kau ingin berkongsi segala penat lelah ku selama ini..?Ahhhhhh...!sapa peduli..?"

"Hari ini aku senang bukan atas usaha kau,tapi atas keberanian dan kekuatan aku sendiri..atas keyakinan dan kepercayaan terhadap apa yang aku usahakan..aku Manusia pilihan dikalangan berjuta makhluk dialam semesta ini.Barang yang lepas jangan dikenang kelak meracun diri..Itu kata makhluk bernama manusia.."

Sebab itulah...itu lah sebabnya...itu namanya penyebab..itulah pasalnya..itulah...!itulah hari ini punya cerita..itu jualah esok punya agenda dan semalam tak masuk kira-kira..semalam,semalam punya ceritalah..aku susah nak fahamkan..tapi aku faham erti semalam yang aku tinggalkan hari ini sebenarnya penuh dengan segala macam petunjuk yang tak semua orang suka berfikir..Jadi...,senyumlah kau wahai sipengutip kebajikan didunia..kerana setiap cemuhan dan hinaan yang kau telan sebenarnya bakal menjadi satu keajaiban yang akan kau warisi untuk dirimu sendiri selama-lamanya.

No comments: