Saturday, January 2, 2010

Barang Baru,Ada baik ada buruk..


Assalamualaikum..
Aku dapat benda ni waktu mengodeh pakcik google tempohari..Ingatkan kat US je ada..rupanya dah sampai Malaysia,aku je yang lambat dapat info..Dua tahun lepas aku pernah jumpa kat Amazon.com..masa tu harganya tak silap dalam 200USD..yang terbaru ni aku dapat dah sampai malaysia dalam harga seratus lebih je..video dia cecah 30 fps..kalah video cctv..siap colour tu..
Kalau korng nak tau ni namanya Spy plug..kalau nak bincang pasal baik buruknya memang mengerikan..sebab kita memang tak perasan kalau menda ni terpasang dalam bilik hotel ke..dalam tandas awam ker..tempat salin baju kat shopping complex ke..takut beb,lelagi orang perempuan..watch out..!

anda sedang dirakam..!Jarak lokasi lebih kurang 7-8 meter..video cukup clear..kalau insert 2gb memori,boleh rakam video sampai 2 jam..kalau sumbat 4gb..?Kalau anda sekali pandang memang sebijik macam Plug elektrik..pastu ada label rosal kat situ supaya orang tak tertumpu pandang kat situ..ye lah..menda rosak..kan biasanya kita sekali pandang je kalau menda tu ada label rosak...tak kan kita nak caik test pen pulak tolong repair...!hampeeeehh..!
Sebenarnya untuk tujuan keselamatan bagus gunakan spy plug ni..terutama kalau kita keluar rumah dalam jangka masa tertentu.Tapi aku rasalah kan..orang beli menda ni bukan untuk tujuan keselamatan..tapi untuk tujuan peribadi..so kalau student pompuan yg nak sewa umah tu..hati-hati..check dulu abis-abis umah tu ada camera tak..kang tak pasal-pasal jadi macam Nasha Aziz dulu tu..pasal menda ni la video dia leh masuk internet...

Aku ada macam konfius sikitlah cemana menda bahaya ni leh lepas sampai m'esia..?kalau ikut kajian aku guna ilmu falaq..Menda ni lebih banyak buruknya dari baiknya..yelah..kalau takat nak wat spy kat umah...berapa GB memori nak insert tu tak kisahlah..tapi bateri dia cuma leh tahan dalam 3-4 jam je..kalau nak tinggalkan umah sampai seminggu cam cuti Raya contoh..tapi mesti ada solution cemana biar camera ni tahan lama..guna 'karen' TNB kot...kasi pasang wayar and tambah amp..?ntah lah...sebenarnya aku pun minat gak nak pasang kat umah aku waktu aku balik kampung ke..pasal Taman aku ni dah mula banyak penyanggak sekarang ni..baru-baru ni lot banglo depan umah aku kena pecah masuk..siang-siang buta pun diaorang berani buat..Walaupun jiran sebelah umah aku ni adalah Pak Polisi..aku sentiasa 'cuak'bila tnggalkan umah..dalam umah aku memang tak banyak harta pusaka lah..barang-barang lama tapi aku suka tu adalah..Tapi nama pun 'Penyamun Tarbus'peduli apa dia..pikir rumah orang tu kaya je padahal surat khabar lama banyaklah..!!Bila dah kena masuk Penyamun ni banyak kerja nak sattle...buat report satu hal...nak baiki mana-mana tingkap atau pintu yang rosak...dan yang paling haru nak menjawab soalan-soalan dari jiran tetangga..sedara mara...kaum kerabat...kalau ada 1000 orang datang lain masa..so kena cerita 1000 kalilah...!itu yang aku tak berapa nak sanggup tu..harap-harap Allah lindungi keluarga aku dan anda semua dari kejadian macamtu..Aminn..
Ok..serba sedikit je aku dapat kongsi kat sini..lelebih nanti orang yang jual menda ni marah kat aku pulak nanti...apa-apa pun sendiri musti mau ingatlah....
Wassalam..

No comments: