Friday, January 15, 2010

Ziarah Masjid Al-Aqsa ,Kubah As-Sakarah..Jom..!



Assalamualaikum,
Aku rasa tak ramai antara kita dapat tengok apatah lagi dapat masuk perkarangan masjid yang jadi rebutan antara umat Islam,Yahudi dan Nasrani.Sampai bilakah perebutan ini akan berakhir..aku pun tak pasti.Aku sendiri tak merancang tapi sangat bercita-cita untuk sampai ke kawasan Masjid Agung umat Islam ini..malangnya kita semacam mustahil untuk sampai kesana kerana keadaan keselamatan di Pelastine yang tidak stabil.

Mengikut kajian yang aku lakukan dari beberapa sumber,kawasan perkarangan masjid Al-Aqsa ini meliputi kawasan bangunan masjid itu sendiri hingga ke kawasan kubah As-Sakarah(kubah warna Kuning Emas)Mengikut ukuran geomaterinya kawasan masjid Al-Aqsa adalah satu tapak tanah berukuran segi empat dimana sama ukurannya jika kita bandingkan dengan kawasan tanah tempat bangunan Masjid Al-Haram di Makkah dibina,pelik kan...tapi itulah hakikatnya..ukuran tanahnya lebih lebar pada bahagian hadapan dan mengecil pada bahagian belakang sambil ukurannya memanjang pada bahagian kiri dan kanannya..!
Masjid Al-Aqsa ini mampu menampung hanya 5000 jemaah dalam satu masa.Kalau nak dibandingkan dengan Masjid Al-Haram yang mampu menampung 4 juta jemaah dalam satu masa dengan keluasan 400.800 meter persegi (99,0 hektar)..
Oklah jom kita ziarah masjid Al-Aqsa di Palestine..Aku bagi link kat bawah ni,korang kasi touch and go lah ye..bukan klik pada gambar..

Ziarah Masjid Al-Aqsa ,Kubah As-Sakarah..Jom..!

No comments: