Thursday, January 14, 2010

Untuk tetamu yang pandai makan..


Assalamualaikum..
Agak lewat gak malam ni aku turun blogger,pasal asyik main game je 2,3 hari ni bila ngadap PC..satu hari aku kat JB siang tadi..sampai je BP terus nak ambil anak aku,rupanya Atuk 'dia'lagi pantas..jadi kena lah ambil anak aku kat kampung..
Sebenarnya aku nak shere satu menu paling simple kat semua.Tapi kos agak tinggi bergantung pada bahan mentah yang bakal anda pilih..kalau nak nampak lagi menarik kenalah tambah modal dalam 10 hingga 50 ringgit lagi..
Aku cadangkan menu ni untuk 5 orang makan,kalau tamu korang ada 10 atau 20..pepandailah korang double troublekan yea...

Tak ramai orang pandai makan salad buah yang aku maksudkan ni..lelagi warga emas...memang aku tak syorkan korang buat..adalah lebih baik korang buat menu lain yang sesuai dengan tekak diorang..
ok..bahan-bahan mentah yang perlu ada;
-Dua biji apple hijau dipotong dadu dan terus rendam dengan air garam.(1 inci x 1 inci)ukuran buah yang telah dipotong dadu tadi,jangan terlalu kecil nanti kurang menarik.
-Kira-kira 38 biji Anggur hitam (beli yang tanpa biji dan belah dua kalau saiznya terlalu besar..eloklah pilih yang saiznya agak kecil sebesar syiling sepuluh sen)
-Isi buah duku atau dokong tanpa biji kira-kira satu mangkuk.(kalau buah duku yang ada biji tu masuk mulut sendiri je..pilih yang tak de biji baru bagus,dokong pulak memang tak de biji kot..tapi sedap lagi buah duku..)
-Sebiji mangga siam mali dalam 300gm beratnya potong dadu macam apple tadi(kalau dapat mangga tu masih lagi keras tapi masak,jangan beli mangga yang dah lembik..buat spoil je..)
-Kalau nak masukkan strawberry atau black berry atau cranberry pun bolehlah asalkan puas hati..
-Mayonise 470ml satu botol.(nak guna separuh 230ml)
-Tomato sos dua sudu makan.
-Cili sos 3 sudu makan.
-Whipping cream(ada jual kat Carrefour atau Giant)guna kira-kira satu cawan penuh.

ok..semua dah sedia sekarang masukkan mayonise 230ml dalam satu bowl dan masukkan sekali tomato sos dan cili sos serta whipping cream tadi,kacau sebati gina pemukul telur lah kalau dapat..tak de barang tu pakai gasak guna sudu pun bolehlah kot...?
Seterusnya aneka buah tadi toskan dulu dan campur jadi satu.

Sos yang dah siap tadi cuma perlu gaulkan dengan buah tadi hingga sebati dan kalau nak lagi dramatik salad buah tu masukkan isi buah delima,masukkan dalam bekas bertutup,kasi masuk Fridge dalam dua jam..baru serve..ok senang kacang je,selamat ngetes...!

No comments: