Tuesday, July 20, 2010

Kedah Darul Aman



Assalamualaikum..

Trip kali ni aku meround utara lagi dan singgah sebentar di negeri Jelapang padi.Bermula dari Alor Setar dan Sungai para Petani.Alor Setar ni Macam medan juga tapi medan versi 2020,bandarnya sedikit sebuk sebab semua jalannya sama nama iaitu jalan sehala.Kalau salah masuk lorong alamatnya satu bandar kasi pusing.Aku tak banyak masa untuk pusing Alor Setar sebab cuaca panas melampau dan tak bagus utk kesihatan.Tang makanan kat sini,biasalah...kalau dah tekak Jawa tu Jawa juga...so malas aku nak ulas.Aku cuma nak cerita Masjid yang dibina seawal tahun 1912 dan diilhamkan oleh Sultan Muhammad Jiwa Zainal Abidin II,iaitu Masjid Zahir Alor Setar.Sayangnya aku belum berkesampatan nak solah dalam masjid ni,sempat ambil gambar je..insyaAllah lain masa aku akan Solah dalam masjid indah ni.Aku sebenarnya kagum dengan kehalusan seni binanya dan masih utuh sehingga sekarang.

Alor Setar juga terkenal dengan nama Syad Mokhtar Al-Bukhary sebagaimana yang pernah aku ceritakan dalam N3 aku yang lepas.

Aku sempat Solah Jumaat sewaktu kunjungan aku yang sudah,kali ni cuma kat tepi jalan dan perkarangan masjid sahaja sebab dah tak cukup masa.Ada juga gambar yang sempat aku cekup untuk kenang-kenangan.
Ok next update kita tinjau apa ada kat Sungai para Petani...
Wassalam.

No comments: