Wednesday, July 21, 2010

Sungai Petani



Assalamualaikum..

Aku sampai Sungai Petani dah petang dan terus menginap kat Sungai Petani Inn.Malam tu pun malas nak meronda,bantai tido je.Esok pagi aku ngan Soki merayap ke kawasan Kampung Merbok sebab nak juga tengok apa tu Bujang valley.So lebih kurang 25km perjalanan dari hotel akhirnya sampailah aku kat sana.Tempat tu sebenarnya kuil Hindu,tapi niat aku bukan nak ziarah kuil,aku nak tengok kawasan penempatan manusia seawal tahun 1845 yang lampau.Tak de yang menarik sangat selain mendaki bukit yang agak tinggi dan sentiasa terhidu haruman orang makan sirih.Telinga pun agak pekak sikit sebab kuil tu dibina atas bukit atau kaki gunung sebenarnya.
Segala artifak peninggalan manusia terawal kebanyakkannya telah disimpan di Muzium.Aku tak berapa enjoy sebenarnya pergi lembah Bujang ni,tapi itulah kata orang,ada tempat kita teringin nak pergi tapi sampai mati baru dapat kesana,ada tempat kita tak pernah plan nak pergi,sesadar kita dah terconggok kat sana..macam-macam hal..


Petang tu balik dari Merbok aku ngan Omi Soki sekali pergi tengok padi secara live..perghhh...aku pun sama jakun sebab tak pernah nampak depan mata,tau makan je..kebetulan time tu padi ada yang dah dituai dan ada yang tengah tunggu masa nak masak..haa...ini best.Lain kali kalau ada kesempatan macam ni aku akan turun sawah dan menuai padi bersama-sama mereka..

No comments: