Thursday, March 25, 2010

Projek jangka masa panjang


Assalamualaikum,..

Haiii....bilalah aku boleh siapkan kerja-kerja penanaman pokok sawit kat kebun bapak ni..masa kerja memang singkat,sampai pukul 7am,pukul 11am dah kena cabut sebab sang mentari dah tunjuk ganazz..nasib baik ada beberapa pokok kayu yang senghaja tak ditebang untuk berteduh.Itu pun orang nak bising apasal tak tebang sekalai,buat semak...ko duduklah kat kebun tu buat kerja 10 minit je aku bagi masa kalau takde tempat teduh...baru kau tahu...dok lalu lalang tak keje kebun bolehlah komplen sana komplen sini..sekali aku lesing baru kau tahu..!
InsyaAllah dalam tahun depan dah boleh potong buah..pergh...satu lagi problem..pokok masih kecil..panas terik tu memang tak boleh diabaikan..asik minum air je last-last berat bawak perut yang penuh dengan air..satu keje pun tak jadik..
harap-harap next week siap keje ni...pastu nak tabur baja tu pun ikut time 7am sampai 11am gak..lebih seminit pun tak boleh...nanti "DEMEMM..."
Inilah aku Hang Petani,cangkul pun cangkullah..sebenarnya aku dah mula jemu pasal sekarang ni tak nampak RM masuk...keluar adalah...harga naik sekarangni tapi aku baru nak siap tanam..orang lain dah dok cungkil gigi..aku ingat nak cari sesapa yang ada modal lebih pasai aku nak kasi sewa tanah tu untuk sementara buat tanaman selingan macam pisang atau apa-apa je..aku tak cukup modal nak kasi bikin...planing memang belambak..hahaha..modal nak guna lain pulak.
Si adik aku ni boleh tak datang kebun pulak tadi...penat memancing...kalau dapat paus biru tak pe jugak..esok aku dah tak turun sebab nak gi KL..hari isnin baru turun kebun balik...tu yang malas tu..ok sayangilah kebun anda agar ia selalu dihati.Wassalam..

3 comments:

Empayar Digital said...

ojo di dol kebun ne wes lah.. hehehe

Panglima Khalid Al-Walid said...

Nek ono maneh malah aku pak tuku..

Farydah said...

kalau rasa malas2 upah jer kat 2 org tu....
saifuddin dn panglima khalid tu...
pasti dia nak...