Sunday, March 14, 2010

Perak Darul'Ridzuan Sultan Azlan Shah punya.

Assalamualaikum,..

Harini Ahad March 14 2010,aku dah sehari kat batu pahat sekembali dari Perak pada hari sabtu semalam.Dalam cuaca yang tak menentu ni memang perit sikit untuk memulakan trip perjalanan jauh,namun aku dah pun meredah belukar batu dalam cuaca panas terik sejak hari Rabu lalu.Perak ni satu negeri dalam semenanjung yang agak jauh jaraknya antara satu kawasan ke satu kawasan yang nak dituju.Aku memulakan perjalanan dari batu pahat dan terus menuju ke Taiping.
Singgah di hentian Sungai Perak untuk minum dan nak cari Patin tempoyak...ha..ada pun,memang satu kemestia kalau turun perak aku mesti membaham patin tempoyak....

Di Taiping singgah sekali di Kawasan Kuala Gula yang aku sangka satu tempat yang best untuk aku lawati..hasilnya sungguh membosankan..ini satu kawasan macam Minyak Beku kalau kat Batu pahat...Lepas check in,petang tu aku gerak ke Kuala Sepetang sebab aku pegi tu dah agak petang dan nak padankan dengan nama tempat tu...Cari warung mak jah nak pekena Mee Udang...aku tak makan mee pun...tapi udang mesti mau ada..aku try nasi putih udang goreng kunyit...udang rasa ok dan fresh,tapi nasik putih tu rasanya kalau kat Johor boleh dipanggil nasi ayam belanda...tapi rasa memang heavy dan sedap lah juga pasai dah lapar...

Puan Wazia pula try nasi goreng udang berlada...aku tak dapat komen pasal aku tak dapat nak rasa..rasanya ok kot sebab nasi sama je mana-mana..tapi udang yang fresh susah nak jumpa kat tempat kita...
Keesokan hari seawal jam 8 pagi aku terus berangkat ke Sungai siput dan terus ke Ipo mali..tak banyak nak story pasal sungai siput sebab ini kali kedua aku kesini namun aku masih tak jumpa gak dengan siput tu sebab duduk dalam sungai perak tu...malas aku nak jumpa..Dari sungai siput kita orang terus ke Ipoh dan sampai Ipoh dah masuk waktu berbuka untuk lunch..so aku lepak kat kedai makan Jalan Pasar yang biasa aku kunjungi kalau turun sini..Port ni memang best sebab banyak lauk masakan Perak Man ada kat sini..dan lagi satu Patin Tempoyak pun ada...




Gambar kat bawah tu namanya Air bandung omega plus,..campuran aiskrim soda,sirap,soya bean,
aeskrim strawberry dan ais...sedap gak kalu time kehausan..pastu baru pekena okok....


Siap berbuka,kita orang terus gerak lagi ke area Tambun.Sapa tak tahu Tambun kat sini ada The lost World of Tambun...sepanjang perjalanan ke sini kita disajikan dengan pemandangan gunung batu kapur yang berusia jutaan tahun...memang best..Selesai di Tambun terus ke Batu Gajah dan kami habiskan masa lebih kurang sejam dan terus kita orang ke Lumut untuk cari tempat tidur..kami keluar dari batu gajah pada jam 6 petang dan sampai lumut tepat jam 7 malam..ni adalah sebahagian suasana lumut menjelang malam...so sampai sini dulu trip aku ke Perak kali ni...ada lagi trip yang aku tak dapat masuk dalam blog ni sebab takut kena "band"dan satu lagi trip tu "PNC"..Ok next trip kalau sempat aku upload,..kita try pulak Patin Tempoyak dari sungai Kuantan..
Wassalam..

Lumut 7.23pm



No comments: