Wednesday, November 25, 2009

Tawaran Lumayan Yang Kurang Sambutan

Tugu Besi Medan
Daripada Abu Hurairah Radhiallahu anhu bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : "Kalaulah orang ramai mengetahui betapa besar pahala azan dan menepati saf pertama di masa solah berjamaah, kemudian mereka tidak menemukan jalan untuk memperolehinya melainkan dengan membuat undi atau giliran nescaya mereka akan berbuat demikian. Juga seandainya mereka mengetahui betapa besarnya pahala bersegera pergi ke masjid untuk melakukan solah berjamaah, nescaya mereka akan berlumba-lumba untuk mendapatkannya. Demikian pula seandainya mereka mengetahui betapa besarnya pahala solah Isyak dan Subuh berjamaah, nescaya mereka akan datang untuk menghadirinya sekalipun mereka terpaksa berjalan dengan merangkak-rangkak" . (Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)

Azan, menepati saf pertama, bersegera pergi ke masjid, mengerjakan solah Isyak dan Subuh berjamaah adalah diantara amalan yang akan diberikan pahala yang amat besar sekali pada hari qiamat nanti. Kalau orang ramai mengetahui nilai ganjaran terhadap amalan-amalan ini dan diperlihatkan kepada mereka seperti gaji yang diterima pada setiap hujung bulan, mereka mesti akan berusaha sedaya upaya untuk merebutnya, bahakn mereka terpaksa menurut giliran untuk membuat agihan kepada orang-orang yang ingin mendapatkan peluang itu.

Namun hakikatnya bukan demikian. Ramai orang yang tolak menolak dalam melaksanakan amalan ini. Terkadang kalau ternampak saf pertama atau saf hadapan itu kosong, yang seorang mempersilakan untuk memasukinya dan yang lain pun begitu pula. Padahal dalam masalah seperti ini makruh hukumnya mendahulukan orang lain. Peluang itu mesti kita rebut dan jangan diabaikan. Tetapi sebaliknya ada pula orang yang kalau makan bersama-sama, ia tidak berkenan mempersilakan orang lain untuk mendapatkan habuan yang lebih banyak daripadanya, padahal dalam keadaan seperti ini kita sangat disuruh untuk melebihkan dan mendahulukan orang lain.

Amalan-amalan yang disebutkan dalam hadith di atas adalah perkara-perkara yang berkaitan dengan kesempurnaan solah yang merupakan tiang agama dan berkaitan dengan solah berjamaah yang merupakan syiar bagi kaum Muslimin. Oleh yang damikian,amalan-amalan ini sangat perlu untuk diperkemaskan dan disempurnakan. Kalau di zaman Rasulullah SAW, tidak ada orang yang ketinggalan dari menghadiri solah berjamaah selain daripada orang-orang munafiq dan orang-orang Islam yang mempunyai keuzuran,ada juga diantara para sahabat yang terpaksa dipimpin oleh kedua orang anaknya untuk hadir solah berjamaah. Tetapi pada hari ini, banyak masjid-masjid yang sunyi dari solah berjamaah dan ada masjid yang hanya dihadiri oleh orang-orang tua atau pegawai-pegawai yang sudah bersara.Ada juga masjid yang tidak sampai satu saf orang hadir solah berjamaah di dalamnya. Dari itu,marilah kita bersama menegakkan syiar umat Islam ini dan InsyaAllah dengan perlaksanaannya kita akan dikurniakan kemenangan yang pernah diberikan kepada generasi yang dahulu dari kita,Amin..

Sumber:Tentera Allah

No comments: