Monday, November 1, 2010

Antara Masjid-masjid yang aku teringin nak Solah didalamnya.


Assalamualaikum..

Sesiapa pun ada impian yang mungkin tinggal impian kalau kita tak berusaha ke arah impian tu.Aku ada impian dan cita-cita untuk solah dalam masjid Al-haram di Makkah.Mungkin ketika tiba saat tu keadaan dan struktur binaannya dah berubah,Clock Tower yang sedang dalam pembinaan ni mungkin dah siap sepenuhnya.Semoga satu masa nanti bila aku cukup bekalan,Allah akan hantar aku kesana.

Masjid seterusnya ialah masjid dimana Rasullullah dimakamkan didalamnya di madinah.Dua masjid ni merupakan dua tempat yang Allah haramkan Al-Masih Ad'Dajjal memijakkan kakinya.Sungguh Istimewa tempat ni kalau nak dibandingkan dengan tempat-tempat istimewa seantero dunia.

Seterusnya,kalau diizinkan Allah,aku teringin nak masuk dan solah dalam masjid Al-Aqsa di palestin.Nampak macam mustahil,tapi Allah maha berkuasa dan sapa tahu satu masa nanti Allah hantar aku kesana.Al-Aqsa merupakan masjid dimana nabi Muhammad di Israkkan kelangit.Masjid ini juga merupakan masjid yang masih jadi perebutan antara umat Islam dam kaum Yahudi.Sampai bilakah masalah ini akan selesai,aku pun tak tahu.

Masjid yang menjadi impian aku seterusnya ialah sebuah masjid yang terletak di Turki dan dibina oleh Sultan Sulaiman pada zaman kerajaan Othmaniah.Usia dan reka bentuk masjid yang melintasi zaman ni merupakan sebuah masjid yang banyak mempamirkan kehalusan seni bina Tamadun Islam pada zaman empayar Othmaniah.Menurut satu sumber yang aku pun belum membuat sebarang kajian,sistem suara dalam masjid ini tidak menggunakan sebarang alat pembesar suara atau corong suara.Semuanya dihasilkan melalui kaeadah matematik.Setiap sudut dalam masjid direka khas oleh arkiteknya bagi tujuan menghasilkan bunyi "Surround sound system".Aku pun tak dapat nak bayangkan,sebab setiap kali aku bayangkan hanya timbul bayang-bayang...
Semoga Allah hantar aku kesana satu masa nanti...AAAAmmmmmiiinnnn...

No comments: