Thursday, April 15, 2010

Bumi Allah Yang sungguh indah..tapi sementara.



Assalamualaikum..

Banyak cara digunakan oleh manusia untuk memenuhi setiap permintaan hati yang mana ada diantaranya hingga merosakkan diri.Dulu orang tua pernah berpesan jangan ikutkan hati nanti mati,jangan ikutkan nafsu nanti lesu.Aku selalu terfikir sejauh mana kita mampu menurut kata hati,sejauh mana kata hati itu perlu kita turuti..?ada perkara kita perlu ikut gerak hati,tapi perlu disusuli dengan pertimbangan akal yang waras.Saorang sahabat yang dulunya
pernah bermain bersama sekarang jauh pergi meninggalkan kita menyahut seruan Allah.Tiada lagi keindahan didunia sementara ini,aku jadi insaf dengan ketentuan qadhak dan qadar.

Suka aku nasihatkan diriku dan anda diluar sana mengenai kepentingan beristiqomah sambil menyaksikan keindahan alam ciptaan Nya.Sesekali kita terasa yang umur ini semakin hampir dengan ajal.Kita tinggalkan segala yang ada disisi kita sama ada benda yang paling disayangi dan dikasihi.Segunung harta yang kita punggah saban hari belum tentu menjamin kebahagiaan di Sana kalau tak disalurkan dengan jalan yang betul.Cara bagaimana kita mendapatkannya adalah perkara paling penting.Adakah kita selalu membelakangkan kewajipan semata-mata harta sementara yang tak seberapa..?


Manusia paling kaya Allah ciptakan adalah Nabi Sulaiman.Seluruh isi dunia adalah pinjaman Allah kepadanya.Belum ada nas mengatakan Baginda jadi kufur nikmat akibat kekayaan yang Allah beri...tapi Karun dan Haman diceritakan memiliki kunci gudang simpanan hartanya perlukan 40 ekor unta yang sihat untuk membawanya.Bukan besarnya kunci tersebut..tapi banyaknya kunci-kunci gudang milik dua manusia kufur yang Allah sebut dalam Al-quran.Tapi sayangnya mereka kufur dan kafir.
Aku terfikir siapalah aku kalau nak dibandingkan dengan manusia hartawan,Syed Al Bukhary yang baru-baru ini memberi sumbangan peribadi kepada kerajaan..tapi setidak-tidaknya aku suka sembunyikan tangan kananku dari dilihat oleh tangan kiriku sendiri waktu aku berbakti pada jalan Allah kerana aku tahu besar fadhilatnya.

Pernah waktu aku berada di Alor Setar,hari jumaat dan sepatutnya tiada solah Jumaat kepada Musafir lalu semacam aku..nak tengok sendiri bagaimana indahnya masjid Al-Bukhary,sanggup aku mensiakan bonus yang Allah bagi padaku.Bila berada dalam masjid yang sebesar itu pada hari Jumaat..subhanallah..sujud syukur aku.Bila diberi harta dan kemewahan kita kufur..bila diuji dengan kepayahan juga manusia akan kufur.Hanya sebilangan kecil sahaja manusia pilihan Allah yang akan selamat dari gagal dalam ujiannya.Semoga kita tergolong dalam senarai manusia yang Allah selamatkan dari api neraka,Ammmiiiinnnn..

No comments: