Saturday, April 17, 2010

Pasar minggu Parit Sulong



Assalamualaikum..

Seawal jam 10 pagi aku sampai Pt.Sulong.Orang dah start ramai terutama jalan menghala pejabat pos,memang penuh sesak..tak larat aku nak meredah lautan manusia.Ada para penjual dah mula tutup gerai sebab barang dagangan habis licin.
Pasar minggu ni aku mula pijakkan kaki waktu umur aku 6-7 tahun.Kawasan dan kemeriahan tetap sama cuma kenapa matahari sekarang begitu menyengat kawasan umbun-umbun kepalaku.Perghhh...asyik kerja nak mengelak dari jadi mangsa sinaran mentari pagi tu.

Kat mana-mana wak Batu Akik ni mesti ada,mungkin ada peminat dia sendiri kot..aku kurang minat tang batu Akik ni,kalu batu jemala patik minat kot.


Kat simpang hadapan pasar aku terlontar pandangan kat sorang saudagar penjual sayuran.Pucuk paku,Akar keladi(solor)dalam bahasa jawa dan cendawan apa ntah aku kurang pasti namanya tapi rasanya best..!Beli la jugak sebab dah amik gamba tadi.

Kalau nengok air bermacam warna kat sini rasa nak beli satu,nampak lagi nak beli satu..haa nampak lagi nak lagi satu lelama kembung minum air sebab ngikut nafsu sangat.

Tahu bakar ni pulak penuh nostalgia..8 tahun lepas masa memula balik dari KL,aku jual Tahu Bakar ni dalam bulan Ramadhan kat pasar Ramadhan Seri Medan,..Tu lah first time aku jumpa Isteri aku sekarang setelah terpisah lebih jutaan jam...dalam 5-6 tahun kot.Lepas tu kitaorang kawan balik terus aku melamar dia jadi isteri aku.Itulah pasal Tahu Bakar ni simbolik pertemuan kembali aku dengan kawan baik aku setelah lama terpisah,akhirnya jadi sayap kanan aku sekarang.

Siap beli barang untuk dimasak tengahari,aku zassss...balik kampung umah mak dan makan tengahari kat sana.oklah ni je sedikit sebanyak gambar dan cerita pasal Parit Sulong.Wassalam..

2 comments:

fmina08 said...

date ke n3 ko ni? heee..aku dah singgah sini ok...

naftalena said...

Apalah ko tanya aku tak berapa nak memahami soalan cepu mas ko,thank's mampir..