Thursday, August 12, 2010

Nak Berbuka apa harini..?





Assalamualaikum..

Kalau ikutkan nafsu nanti lesu,itu yang aku letih tu kalau pegi pasar Ramadhan.Semua nak beli,tengok sana sedap,sini sedap,sinun lazat berkrim..memang tabiat manusia kalau lapar macamtulah gayanya.Nak selamat hanya keluarkan Rm 10 sahaja dari dompet anda dan gunakan duit tu hingga berbaki Rm 2..sebab nak wat beli Abc kat pintu masuk tadi..heheheh.Time awal-awal posa ni memang kemaruk sikit(banyak sebenarnya)kalau suruh membeli makanan kat pasar ramadhan..tapi haruslah berhati-hati memilih peniaga yang berdisiplin.Jangan korang dok redah je beli kat peniaga bidan terjun,alamat harulah korang nanti sebab peniaga sebegini hanya berniaga waktu bulan Posa je..itu namanya niaga nak cari duit Raya,bukan niaga nak beramal sambil berbakti kepada seluruh umat Islam yang berpuasa.Aku pernah terjebak dengan peniaga sebegini pada Ramadhan 2008.Nasi Ambang yang aku beli langsung basi bila sampai waktu nak berbuka.Sambal sotong yang aku beli untuk berbuka membuatkan aku lembik 10 hari kerana serangan sakit perut yang sungguh dahsyat..itulah akibatnya kalau niaga cuma nak cari untung tanpa pedulikan nasib pembeli.Apa-apa pun anda harus "sindri mau ingat"dengan peniaga sebegini,so kalau tengok periuk ke kuali ke,dapur gas kilat semacam je..mesti tak biasa niaga ni...
Satu lagi pesanan aku bila singgah bazar ramadhan ni jangan lah menyiksa jari jemari anda dengan plastik merah tu bebanyak,akibatnya anda akan diserang sakit sendi nanti...Selamat memborong untuk berbuka nanti...beli sekali untuk berbuka esok sebab esok tak payah berasak-asak sebab nak beli sekeping Murtabak...!

No comments: