Thursday, June 3, 2010

Pasar Payang


Assalamualaikum..

Kelantan terkenal dengan Pasar Khadijahnya,Pasar Payang pulak kat Terengganu.Lebih kurang juga struktur dan lokasinya cuma pasar Payang ni nampak lebih gelap sedikit di bahagian dalamnya.Aku sebenarnya dah malas nak meround kat situ pasai hati dah ingat nak balik Johor je...nak cari makanan pedas yang kena ngan tekak jawa aku nih...
Benda yang aku cari ada kat sini ialah bola ping pong nih...tapi tak pernah dan tak nak cuba sebab aku tak yakin dengan status halalnya,apa taknya..kalu telur penyu ni boleh dimakan..telur buaya,telur kura-kura,telur cicak..pun boleh dimakan lah yea...korang nak makan,makanlah...aku tak nak makan menda yg mendatangkan was-wasil honnas nih..!
Lagi satu serunding daging nih..nampak best kalau cicah dengan pulut kuning..make sure tak de telur lalat atau serunding tu lembab..kasi test dulu sebelum beli.
Ikan masin dan segala macam benda masin tok sah citerlah kat Payang nih...berlambak-lambak...sampai naik semak pemandangan kat situ..!hangkut jelah mana suka..bayar pada tokeh..sebab masa kat area kampung Menggabang Teliput haritu tak nampak pulak ikan masin dan sotong kering...ke.....aku yg tak jumpa kedai dia..


So kalau nak jalan Tengganu jangan lupa singgah kat pasar Payang pada akhir destinasi..sebab,lepas memborong buah tangan terus je balik negeri..Wassalam..

No comments: