Thursday, May 6, 2010

Andrographis paniculata




Assalamualaikum..

Hempedu tanah, akar cerita, pokok cerita (Malaysia), king of bitter, creat, green chireta (Inggeris), kalmegh (India), Kirta (Sanskrit), Chuan xin lian, Yi jian xi, Lan he lian (China), Sambiloto (Indonesia) adalah nama-nama glamour kepada pokok herba yang semakin kita lupakan berasal dari keluarga Acanthaceae.Dulu aku selalu minum air dari daun pokok ni yang direndam dalam air panas.2 helai dah cukup untuk membuatkan lidah kita terasa kebas akibat pahitnya macam hempedu.
Hempedu bumi banyak dijumpai di China,
India, Thailand dan gugusan kepulauan Melayu. Herba semusim jenis renek ini boleh tumbuh dengan ketinggian sehingga 90 cm. Daunnya berwarna hijau tua di permukaan atas dan hijau muda di bawah permukaannya. Batangnya pula berwarna hijau, berbentuk empat segi dan berbuku. Setiap buku mempunyai dua helai daun. Bunganya pula kecil dan berwarna putin ungu. Buah atau lengainya bersaiz purata 25 mm panjang dan 3 mm lebar. Pada peringkat awal, lenggai berwarna hijau muda dan apabila matang menjadi coklat muda. Lengainya akan pecah apabila matang dan menyebarkan benih di sekitar 30 cm persegi.
Hempedu bumi boleh dijadikan ubat untuk darah tinggi, kencing manis, antiradang, antibakteria, antivirus, melegakan demam dan pencair kahak. Ia juga digunakan sebagai pelawas pembuangan air besar, menghapuskan cacing dalam sistem pencernaan dan mempercepatkan pembekuan darah,tetapi awas jika dimakan atau diminum secara berlebihan akan menyebabkan sel darah menjadi cair.
Boleh dijadikan amalan meminum air dari daunnya yang direndam dengan air panas seminggu sekali.Selamat mencuba..

No comments: